Vihreän valtuustoryhmän valtuustoaloite 8.3.2021

Koronapandemia pitkittyminen vaikuttaa nuorten jaksamiseen ja mielenterveyteen. Etäopetus, sosiaalisten kontaktien ja harrastustoiminnan rajoittaminen vaikuttavat nuorten pärjäämiseen. Juuri nyt on tärkeää etsiä erilaisia keinoja tukea kirkkonummelaisia nuoria.

Walkers on ennaltaehkäisevää toimintaa, eräänlainen työkalu nuorisotyön ja lastensuojelun välimaastossa. Monet nuoret tunnistavat Walkers-nuorisokahvilan periaatteet, joka erottaa Walkersin muusta nuorisotoiminnasta. Walkersin toimintamalli mahdollistaa sen, että myös kaikista vaikeimmassa elämäntilanteessa olevat nuoret voivat tulla kohdatuiksi nuorisokahvilassa ja olla tervetulleita turvalliseen paikkaan.

Aseman lapset ry on vuodesta 1994 lähtien toteuttanut Walkers-toimintaa eri puolilla Suomea. Parhaillaan Walkers toimii kahdeksalla eri paikkakunnalla, joista lähin on Siuntio. Usein Walkers-toiminnan taustalla on kunta tai kaupunki yhteistyössä seurakunnan kanssa. Walkers-toiminnassa myös vapaaehtoisten rooli on merkittävä, mutta toiminnan järjestää aina riittävän suuri organisaatio. Toiminta on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta.

Kirkkonummella tehdään jo tällä hetkellä arvokasta etsivää nuorisotyötä. Myös Fyyrin uusi nuorisotila on varmasti monelle nuorelle mieluinen paikka, kun se taas joskus voidaan avata. Tässä muuttuneessa maailmantilanteessa nämä toimet eivät kuitenkaan ole riittäviä.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Kirkkonummella käynnistetään Walkers-nuorisokahvilatoiminta. Toiminnan mahdollistamiseksi tulee tavoitella yhteistyötä seurakuntien, kolmannen sektorin toimijoiden ja vanhempaintoimikuntien kanssa.

Vihreä valtuustoryhmä