Markus Myllyniemi 8.3.2021

Koronan kokoontumisrajoitukset johtivat kulttuurialalla tilanteeseen, jossa lähes koko 2020 vuoden toiminta jouduttiin perumaan. Moni alan vapaaehtoistoimija on nyt vaikeassa tilanteessa, eikä toiminnan jatkuminen ole heidän kaikkien osalta varmaa. Kirkkonummella kulttuuri on luonnon ohella nimetty toistuvasti yhdeksi tärkeimmistä paikallisista vetovoimatekijöistä, joten kulttuuripalveluiden jatkumo on äärimmäisen tärkeää myös kuntalaisten näkökulmasta.

Kunnat käyttivät Yleisradion tekemän selvityksen mukaan Suomessa keskimäärin 23 miljoonaa ennakoitua vähemmän kulttuurin tukemiseen viime vuonna, vaikka koko ala oli ahdingossa. Esimerkiksi Kirkkonummella kulttuuritoiminnan tukemiseen käytettiin samaisen selvityksen mukaan yli 200 000 euroa vähemmän kuin oli aluksi ajateltu.

Koko kulttuurialaa profiloi tällä hetkellä epävarmuus. Heikentyvä koronatilanne ei vala uskoa ensi kesän tilanteeseen, ja moni alan toimija varmasti miettiikin, onko toiminnan jatkaminen enää mielekästä. Jo ennen koronaa tilat toiminnan järjestämiselle ovat myös olleet kulttuurialan vapaaehtoisyhdistysten kannalta kortilla, ja esimerkiksi puvustoiden ja lavasteiden säilytys on ollut vaikeaa. On selvää, että meidän on kuntatasolla tehtävä kaikkemme, jotta kulttuurialan vapaaehtoiset toimijat pystyisivät vielä tulevaisuudessakin tuottamaan tätä kunnallamme tärkeää palvelua.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Kirkkonummen kunta lisää yhteistyötään kulttuurialan vapaaehtoisjärjestöjen kanssa ja tarjoaa heille tarvitsemaansa tukea, jotta toiminnan jatkuvuus pystytään turvaamaan koronarajoituksista huolimatta. Edellytämme myös, että kunta ryhtyy selvittämään pysyvien esiintymis-, harjoittelu- sekä säilytystilojen järjestämistä kulttuurialan yhdistyksille omistamistaan kiinteistöistä.

Markus Myllyniemi