Suomi on kansainvälisten arvioiden mukaan yksi maailman vähiten korruptoituneista maista. Maassamme on silti merkittävästi korruptiota, joka piiloutuu yhteiskunnan rakenteiden kulisseihin, ja jää sen takia usein poliisin, tuomioistuimien ja median havaitsematta. Kuntaliiton vuonna 2017 tekemän selvityksen mukaan yli puolet kunnanjohtajista raportoi anonyymissä kyselyssä kohdanneensa eettisiä ongelmatilanteita ja rakenteellista korruptiota kunnassaan.

Oman valtuustourani aikana olen Kirkkonummella törmännyt hyvävelitoimintaan ja erilaisiin kulisseissa toimiviin verkostoihin, jotka pyrkivät pelkästään ajamaan tietyn – usein yksityisen – sidosryhmän etua. Olen saanut esimerkiksi kuulla, kuinka erästä merkittävää yksityistä kaavoitushanketta tulisi joidenkin mielestä puoltaa, koska maanomistaja oli vaikutusvaltaisen kunnanvaltuutetun ystävä ja muuten ”hyvä tyyppi”.

Olen jo pitkään miettinyt, miten Kirkkonummella voitaisiin parhaiten ennaltaehkäistä rakenteellista korruptiota, hyväveliverkostoja ja kähmintää. Suomen oikeusministeriö aloitti vuonna 2019 Sano ei korruptiolle-kampanjan, jonka tavoitteena on ehkäistä kaikkia kolmea. Tulen ensi maanantain valtuuston kokouksessa esittämään, että Kirkkonummen kunta liittyisi mukaan verkoston toimintaan ja ryhtyisi välittömiin toimiin rakenteellisen korruption ennaltaehkäisemiseksi.

Sano ei korruptiolle-kampanjan tavoitteena on sitouttaa organisaatiot mukaan korruptionvastaiseen toimintaan, saada heidät huomioimaan korruption riskit sisäisessä valvonnassaan ja kannustaa heitä laatimaan tai päivittämään eettiset ohjeensa. Samalla kampanjaan osallistuvat organisaatiot vakuuttavat, että niiden johto on sitoutunut vastustamaan epäeettistä toimintaa, ja etteivät ne hyväksy minkäänlaista korruptiota työntekijöiltään, luottamushenkilöiltään eikä yhteistyökumppaneiltaan.

En itse ole koskaan lähtenyt poliittisten hyväveliverkostojen toimintaan mukaan, enkä vastaisuudessakaan aio antaa tilaa epäeettisyydelle toiminnassani luottamushenkilönä. Kunnan tekemien päätösten tulisi olla läpinäkyviä ja aina perustua kuntalaisten hyvinvointiin, eikä pelkästään minkään yksittäisen maanomistajan tai yksityisen tahon intresseihin. Jokaisella kunnalla pitäisi olla ehdoton nollatoleranssi rakenteelliselle korruptiolle, ja tästä tulisi pitää kaikissa tilanteissa kiinni.

Markus Myllyniemi (Vihr.)