Kirkkonummen luonto on upea ja moni on muuttanut tänne juuri sen vuoksi. Kuntastrategiassa, elinvoima- ja hyvinvointiohjelmissa luonto ja sen tuomat mahdollisuudet on tunnistettu. Suunnitellut toimenpiteet kunnan hoidossa olevilla luonto- ja virkistysalueilla ovat jääneet kuitenkin vähäisiksi.

Esimerkkinä Eerikinkartanon mailla oleva Pähkinäpolku- kolmen järven kierros, jonka avajaisia oli määrä juhlia syksyllä 2017. Talkoolaiset siivosivat reitin kulkukelpoiseksi ja merkkasivat sen nauhoin. Pekka Borgin opastamana kuljettiin polku Suomen luonnon päivänä 26.8.2017 Kirkkonummen ympäristöyhdistyksen järjestämässä tapahtumassa. Kunta ei järjestänyt avajaisia, koska polku ei ollut vielä valmis.

Polun toteutus on yhä kesken kesällä 2019. Toisin kuin kunnan nettisivuilla kerrotaan lähtöpaikan opasteet, pitkostukset, murskepohjustukset, levähdyspenkit pöytineen ja havainnointilava puuttuvat yhä. Luontopolun suunnittelija Pekka Borg on koonnut puutteista listan jo toukokuussa 2018 ja se on silloin toimitettu kunnan viranhaltijoille.

Me allekirjoittaneet valtuutetut vaadimme, että vanhat ja keskeneräiset ulkoilu- ja virkistysaluekohteet ja niiden vaatimat toimenpiteet saatetaan loppuun.

Kirkkonummella 16.6.2019

Maarit Orko