Valtuustoaloite 28.1.2019

Saara Huhmarniemi ensimmäisenä allekirjoittajana

Muovin käytön vähentäminen ja muovin kierrätyksen tehostaminen Kirkkonummella

Muovin kierrätykseen ja muovin kulutuksen vähentämiseen ollaan herätty useissa kunnissa. Kerava on noussut kirkkaaksi edelläkävijäksi “Muoviton Kerava”- kampanjalla. Uudet HSY:n jätehuoltomääräykset edellyttävät muovin kierrättämistä yli viiden huoneiston kiinteistöillä tai kiinteistöillä, joilla muovia poistetaan käytöstä vähintään 15 kg viikossa. Tämä velvoite tulee voimaan vuoden 2021 alusta. Muovin kierrättäminen on kuitenkin mahdollista jo nyt ja sitä voitaisiin tehostaa huomattavasti.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Kirkkonummi selvittää mahdollisuudet muovin käytön vähentämiseksi ja kierrättämisen tehostamiseksi. Selvitystyö voidaan tehdä esimerkiksi osana kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumusta, Sitoumus 2050 -kampanjaa. Kunnan tulee tavoitella muovin kierrätystä kiinteistöillään jo ennen määräaikaa 2021. Lisäksi kunnan tulee etsiä tapoja kannustaa asukkaita ja paikallisia toimijoita vähentämään muovin käyttöä ja tehostamaan muovin kierrätystä.

Kirkkonummi 28.1.2019

Saara Huhmarniemi